onsdag 23 oktober 2013

Att vara fattig ger lärdomar

Under en tid av mitt liv var jag vad man kan definiera som fattig. Jag fick verkligen tänka efter rejält när jag skulle handla, vad skulle jag prioritera och inte?
Jag vet hur det känns. Man är utsatt, man skäms och det är närmast ångestfyllt att se alla statusar med "fredagsmys" eller "gofika" osv. på Facebook. Det gör ont i hjärtat att man aldrig kan ge sina barn en burk med såpbubblor OCH köpa toapapper, att man alltid måste prioritera och välja...

Under min tid som fattig så lärde jag mig en del saker, små knep som förgyllde livet en liten aning, och saker som man kanske inte alltid tänker på som kan vara praktiska att känna till.
Här kommer en del av dessa knep, fler hittar du i kategorin "Fattigdom".


När man är fattig och verkligen får vända på pengarna så kan det kännas långt borta att lägga pengar på saker som kryddor, men jag har lärt mig en sak: Det enda som är värre än att inte äta alls, är att äta totalt oinspirerande och okryddad mat. Samma sak dag efter dag. Det är deprimerande på något vis.
Så. Mitt första tips blir att i stället för att unna sig ett par paket cigg eller några öl (för det gör många fattiga gärna precis när pengarna äntligen kommer) så köp kryddor och smaksättningar för någon hundring eller två. De räcker länge och ger lite variation. Betydligt mer långvarigt än lite öl eller cigg i alla fall.
Här är mitt "basicutbud", saker vi ALLTID har hemma för att de där tråkiga måltiderna ska få åtminstone en CHANS att smaka ok.
Ketchup, krossade/passerade tomater, champinjoner, fisksås ajvar, pressad citron och lime, kött- och grönsaksbuljong samt Sambal Oelek och Red Curry Paste förutom de kryddor man gillar att använda, hos oss är det oftast salt, svart- och vitpeppar, oregano, basilika, curry, chili, vitlökspulver och piffi allkrydda. Men oavsett så är det själva grejen att man HAR något att piffa till maten med lite.

Det kan verka onödigt med krossade tomater t ex. Men av dem och lite kryddor fixar du superlätt en god pastasås på någon minut. Bättre än ketchup!

Köp hellre en stor burk krydda en gång än tio småburkar, du tjänar på det!

Mer tips kommer då och då. Jag har en del...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar